Meldpunt gedupeerde CBAI
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bevrijdende betaling

Ga naar beneden

Bevrijdende betaling Empty Bevrijdende betaling

Bericht van Yvette di mei 24, 2011 9:06 am

123 en ik zelf, zaten met de vraag of betaling aan het CBAI een bevrijdende betaling is, met andere woorden, als je als alimentatieplichtige aan een derde betaald ben je dan schuldvrij jegens de alimentatie gerechtigde.

Dit blijkt niet in alle gevallen zo te zijn, en kan het je als alimentatieplichtige zomaar gebeuren dat je ieder cent die aan een derde (CBAI) betaald hebt nog gewoon schuldig bent aan de alimentatie gerechtigde.

Onderstaand antwoord kregen wij van een expert op dat gebied:

De vraag is, of er bevrijdend is betaald aan het incasso bureau. Je antwoord of hulp ligt in artikel 3:62 lid 2 bw.

Artikel 61
1.Een volmacht kan uitdrukkelijk of stilzwijgend worden verleend.
2.Is een rechtshandeling in naam van een ander verricht, dan kan tegen de wederpartij, indien zij op grond van een verklaring of gedraging van die ander heeft aangenomen en onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht aannemen dat een toereikende volmacht was verleend, op de onjuistheid van deze veronderstelling geen beroep worden gedaan. 3.Indien een volgens wet of gebruik openbaar gemaakte volmacht beperkingen bevat, die zo ongebruikelijk zijn dat de wederpartij ze daarin niet behoefde te verwachten, kunnen deze haar niet worden tegengeworpen, tenzij zij ze kende.

Dus heb je een bericht gekregen dat het incassobureau als gemachtigde de zaak overneemt, dan is mijn inziens de schijn van bevoegdheid van het incassbureau gewekt en kan je aan het ib bevrijdend betalen.

Let op, ik ben nu erg kort door de bocht en het betalen aan een (zogenaamde) pseudo-schuldeiser / gemachtigde kan nogal wat voeten in aarde hebben. Het is dus niet zomaar in alle gevallen dat je bevrijdend betaalt aan een derde..
Yvette
Yvette
Admin
Admin

Aantal berichten : 113
Registratiedatum : 27-08-10
Leeftijd : 55
Woonplaats : Alphen aan den Rijn

https://incassofraude.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum